Försiktighetsprincipen
Försiktighetsprincipen tillämpad på elektromagnetiska
fält och vågor.
Gränsvärden skyddar bara mot vissa bestämda och
vetenskapligt bevisade skador. Under gränsvärdena gäller
försiktighetsprincipen som tar hänsyn till konstaterade,
troliga, sannolika och möjliga skador även på lång
sikt. Det är alltså försiktighetsprincipen som kan
ge det skydd som i allmänhet förväntas av gränsvärdena.
En tillämpning av försiktighetsprincipen ska vila på
en saklig vetenskaplig bedömning och tar inte hänsyn till
allmän erfarenhet. Förhållandet mellan gränsvärden
och försiktighetsprincipen behandlas utförligare på
sidan Gränsvärden och försiktighetsprincipen
inom EU.
Mer eller mindre skydd?
Försiktighetsprincipen kontra gränsvärden
|
Negativa effekter på
hälsa och miljö |
Försiktighetsprincipen
|
|
Vetenskapligt bevisade |
|
|
Konstaterade / kända |
|
|
Troliga / sannolika |
|
|
Möjliga |
|
|
Allmän erfarenhet |
|
|
|
|
|
Försiktighetsprincipen innebär att den som bedriver miljöfarlig
verksamhet ska förebygga både tänkbara och möjliga
skador och olägenheter för människors hälsa eller
miljön. Verksamhet får inte bedrivas på ett sådant
sätt att skada eller olägenhet kan uppstå. EU-kommissionen
har beskrivit hur och när försiktighetsprincipen ska tillämpas
inom EU. Den styrka på elektromagnetisk
strålning som krävs för att trådlös teknik
ska fungera beskrivs på sidan Minsta
möjliga strålning.
Rio-deklarationen
Försiktighetspincipen finns med i Rio-deklarationen, som antogs på
FNs konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 1992. Där
lyder den så här:
"I syfte att skydda miljön ska försiktighetsprincipen tillämpas
så långt möjligt och med hänsyn tagen till staternas
möjligheter härtill. Om det föreligger hot om allvarlig
eller oåterkallelig skada, får inte avsaknaden av vetenskaplig
bevisning användas som ursäkt för att skjuta upp kostnadseffektiva
åtgärder för att förhindra miljöförstöring."
EU:s fördrag - Artikel 174
I EU:s "stadgar", finns försiktighetsprincipen med.
"2. Gemenskapens miljöpolitik skall syfta till en hög skyddsnivå
med beaktande av de olikartade förhållandena inom gemenskapens
olika regioner. Den skall bygga på försiktighetsprincipen och
på principerna att förebyggande åtgärder bör
vidtas, att miljöförstöring företrädesvis bör
hejdas vid källan och att förorenaren skall betala.
I detta sammanhang skall de harmoniseringsåtgärder som motsvarar
miljöskyddskraven i förekommande fall innehålla en skyddsklausul
som tillåter medlemsstaterna att av icke-ekonomiska miljömässiga
skäl vidta provisoriska åtgärder, som skall vara föremål
för ett kontrollförfarande på gemenskapsnivå."
Miljöbalken
1998 skrevs försiktighetsprincipen in i den svenska miljölagstiftningen.
2 kap. 3 § i miljöbalken.
"Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta
en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta
de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt
som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att
verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet
för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall
vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga
teknik.
Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns
skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra
skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön."
Tillämpning av försiktighetsprincipen
När miljöbalken var ny startade regeringen en landsomfattande
utbildning i hur den ska tillämpas, Miljöbalksutbildningen,
som numera är nedlagd. I den efterföljande utvärderingen
betecknades utbildningen som populär och det såldes dubbelt
så mycket studiematerial som man hade deltagare. Studiematerialet
bör finnas kvar i många exemplar ute i kommuner och företag.
Vissa universitetsbibliotek har det också. I studiematerialet till
Miljöbalksutbildningen finns en detaljerad beskrivning av försiktighetsprincipen.
"Försiktighetsprincipen innebär att redan risken för
skador och olägenheter medför en skyldighet att vidta åtgärder
som behövs för att negativa effekter på hälsa och
miljö ska förebyggas, hindras eller motverkas. Skyldigheten
gäller alltså inte bara konstaterade skador och olägenheter,
utan även möjliga/sannolika/troliga skador och olägenheter.
Regeln är tillämplig på alla verksamheter som kan ha betydelse
för miljöbalkens mål.
Redan risken för en störning innebär krav på åtgärd
Om det inte finns direkt kunskap om samband mellan verksamheten och olägenheten,
men det finns skäl att anta att ett samband finns, ska bristen på
bevisning om orsakssamband inte frita verksamhetsutövare från
skyldigheten att göra vad som skäligen kan krävas. En osäkerhet
rörande ett ämnes farlighet eller en verksamhets påverkan
ska inte gå ut över människor eller miljön, utan
i stället begränsa/hindra verksamheten eller användningen
av ämnet. I motivtexten skriver regeringen att avsaknaden av vetenskaplig
bevisning inte får användas som en ursäkt för att
skjuta upp kostnadseffektiva åtgärder för att hindra miljöförstöring.
Redan risken för att en viss åtgärd ska medföra
störningar för människors hälsa eller miljön
är tillräckligt för att man ska göra vad som går
för att förhindra en störning."
Olägenhet för människors hälsa
I 9 kap. 3 § förklaras begreppet.
"Med olägenhet för människors hälsa avses störning
som
enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan
menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig."
I propositionen till miljöbalken påpekar regeringen att man
avser både fysisk och psykisk olägenhet. Störningar, som
i första hand påverkar välbefinnandet i inte ringa grad,
ska också tas med. T.ex. buller, lukt och inomhustemperatur. Miljöbalksutbildningen
förklarar vidare:
"Olägenheterna ska kunna kopplas till den fysiska miljön,
dvs ha anknytning till någon form av användning av fast eller
lös egendom. De störningar som avses är sådana som
inte är ringa och som inte är helt tillfälliga.
En ringa störning är en sådan störningsnivå
som bara påverkar någon enstaka person negativt, medan människor
i allmänhet inte störs. Man ska dock ta hänsyn till personer
som är något känsligare än normalt, t.ex. allergiker.
En störning ska ha viss varaktighet, antingen genom att den pågår
under sammanhängande tid eller att den återkommer - regelbundet
eller oregelbundet.
Bedömningen av om en störning ska omfattas av begreppet ska
ske från medicinska eller hygieniska utgångspunkter, utan
att hänsyn tas till ekonomiska aspekter eller tekniska avvägningar."
EU
Mer om försiktighetsprincipen och när den ska tillämpas
inom EU finns på sidan EU. Där
finns också länkar till beskrivningar av försiktighetsprincipen
på EU:s hemsida.
Försiktighetsprincipen och mobilsändare
Mobilsändare sänder ut icke-joniserande strålning vilket
enligt miljöbalken räknas som miljöfarlig verksamhet. Kommunerna
har ansvaret för folkets hälsa enligt miljöbalken och sköter
det praktiska arbetet att övervaka miljöfarlig verksamhet. Socialstyrelsens
uppgift är att sammanställa det underlag som kommunerna behöver
för att tillämpa försiktighetsprincipen. I "Förordning
(1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken", under rubriken
tillsynsvägledning § 13 k, anges Socialstyrelsens ansvar:
"Socialstyrelsen har det centrala ansvaret för
tillsynsvägledningen när det gäller miljöbalkens tillämpning
1. i frågor enligt 9 kap. miljöbalken om hälsoskydd i
bostäder, lokaler m.m. samt smittskyddsfrågor och övriga
hälsoskyddsfrågor av hygienisk och medicinsk karaktär".
Socialstyrelsen har ännu inte gjort någon uppskattning av riskerna
för "möjliga/troliga/sannolika" skador eller
olägenheter av elektromagnetisk strålning, så som tillsyn
enligt försiktighetsprincipen kräver.
På sidorna Mobilmaster
och hälsa och Bamberg-läkarnas
rapport, visas hur hälsan påverkas av att bo i närheten
av en mobilmast.
|
Hela
Rio-
deklarationen
Försiktighetsprin-
cipen innebär att åtgärder ska vidtas för att
förhindra olägenheter "som inte är ringa och
som inte är helt tillfälliga". Hur gränsvärdena
för mobilstrålning förhåller sig till försiktighetsprin-
cipen kan man se på sidan Hälsoproblem
Diagram. |
|
Eftersom försik-
tighetsprincipen ingår i EU:s "stadgar" gäller
den i alla medlems-
länder.
Men Sverige tillämpar inte försiktighets-
principen på elektromagnetisk strålning. Vågbrytaren,
tillsammans med Elöverkänsligas Riksförbund, har därför
anmält Sverige till EU-kommissionen. |
|